Zalety czytania książek są ogromne, wręcz gigantyczne. Książka rozbudza wyobraźnię, poszerza wiedzę i daje ogrom satysfakcji. Inne zalety czytania książek to: ćwiczenie dla mózgu, wzbogacenie słownictwa, poszerzenie wiedzy, poprawa koncentracji i pamięci, rozwój wyobraźni, wzrost poczucia własnej wartości, dobry sposób na walkę z nudą.
Mając na uwadze powyższe zalety czytania, jak i oczywistą potrzebę odnowienia księgozbioru oraz zakupu lektur podyktowanych nowym kanonem, SP w Węglińcu skorzystała z finansowego wsparcia w ramach Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Czytelnictwa i zakupiła 1378 egzemplarzy książek za łączną kwotę 20 000 zł. Pieniądze te pochodziły z budżetu państwa oraz budżetu gminy (20%).
Zakupione książki to zarówno lektury szkolne (np. „Cukierku, ty łobuzie” W. Cichonia), beletrystyka (np. seria „Harry Potter” J. K. Rowling), czy książki popularno – naukowe (np.”Encyklopedia polskiej piłki nożnej” Ł. Grabowskiego). Każdy uczeń, zarówno młodszy, jak i starszy, znajdzie na regałach coś dla siebie; są bajki, książki dla młodzieży, zagadki, albumy.
Realizacja zadań programu wymagała na wstępie stworzenia listy zakupowej, w której kształcie dużą rolę odegrali uczniowie, podając swoje propozycje. Sam proces składania zamówień oraz ich realizacja trwały kilka miesięcy. Cały zakupiony księgozbiór jest już dostępny dla czytelników.
W ramach programu szkoła była zobowiązana do realizacji projektu edukacyjnego, którego głównym elementem byłaby książka. Tytuł naszego projektu brzmiał: „Czytajmy poezję”. Każda klasa przygotowała inscenizację wybranego wiersza i zaprezentowała ją przed społecznością szkolną. Młodsze klasy spotkały się podczas konkursu recytatorskiego 16 marca, natomiast klasy starsze świętowały Dzień Poezji 21 marca, który jest nie tylko Pierwszym Dniem Wiosny, ale też Międzynarodowym Dniem Poezji.
Były wiersze Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Adama Mickiewicza, czy Wisławy Szymborskiej. Do wierszy uczniowie dobrali stroje, przygotowali scenografię, zmontowali podkłady muzyczne. Przygotowanie inscenizacji wymagało zaangażowania i współpracy całego zespołu klasowego, gdyż na tym polega praca metodą projektu.
Zofia Bencer, Joanna Borejko